Besökare

söndag 8 augusti 2010

Det finns inget "vi och dem" - det finns bara "vi".

bios politikos skriver bland annat följande om tillgänglighet:


Alltför ofta sätts tillgänglighet i motsats till roliga och spännande arkitektoniska lösningar. Det är fel. Vi ska inte behöva tvingas välja mellan fantasilös "servicehemsarkitektur" och spännande men exkluderande stadsmiljöer.

Precis så känner jag också. Det finns ett "vi och dem"-tänk, där personer med full funktionalitet är "vi", och personer med funktionsnedsättningar är "dem". Dessutom pratas det ofta om hur dyrt det är att göra lokaler tillgängliga och användbara för alla. Men om lokaler och miljöer utformades för alla i stället för att bara tänka på majoriteten så skulle det inte bli dyrare eftersom det skulle bli rätt från första början.

I Livet rullar vidare läser jag en intressant sak:
Kommunerna blir skyldiga att prova tillgänglighet och användbarhet i samband med ansökan om bygglov. Det är ett av ändringarna i regeringens förslag till ny Plan- och bygglag. 

Det trodde jag redan att kommunerna gjorde, men uppenbarligen inte. Det är en bra start, nu är det bara att hoppas på att arbetet med enkelt avhjälpta hinder kan intensifieras så att även befinitliga lokaler, både för offentliga verksamheter och näringsidkare, görs tillgängliga.

Men det jag tror kommer att göra att tillgänglighet och användbarhet blir prioriterat är om de som har makt att genomföra förändringar får insyn i hur det är att stängas ute från det majoriteten, med full funktionalitet, tar för givet. Jag står gärna till tjänst med min livslånga erfarenhet i frågan.

2 kommentarer:

  1. Varför inte göra det till en arkitektonisk utmaning att skapa vackra tillgängliga miljöer...

    Jag brukar säga till mina studenter att om man ska få någon att lösa ett problem ska man inte fråga direkt om något är möjligt, utan helt enkelt beskriva sin ide, och sen lite lätt utmanande säga att: "Men jag tror nog inte att det går!" Då löser denne problemet på nolltid, för då blir det en utmaning.

    SvaraRadera
  2. Det låter som en intressant idé!

    Jag tillhör en av dem som gillar utmaningar och tävlingar, och om jag var arkitektoniskt lagd skulle jag nog ha lagt fram förslag för länge sedan....

    SvaraRadera